Tuesday, February 15, 2011

Kamu Melayu pengkhianat!!!


Jika zaman Kesultanan Melayu Melaka dahulu tumbang akibat daripada perbuatan khianat oleh pedagang-pedagang dari luar serta terdapat sendiri masyarakat pembesar Melayu yang khianat pada bangsa sendiri menyebabkan pada tahun 1511, Kerajaan Kesultanan Melayu Melaka akhirnya tumbang kepada penjajah Portugis.

Persoalannya, mengapa terdapat manusia sebangsa yang sedemikian. Tidak kira apa juga bangsa, tidak kira apa juga agama dan pegangan, tidak kira sama ada kaya atau miskin, itulah lumrah hidup di dunia ini.

Kita semua tahu, matlamat mereka cuma satu iaitu mengecapi kekayaan dengan langkah dan kerja yang senang. Dengan cara yang mudah. Dengan kata lain, menjadi tali barut kepada penjajah yang menjadikan kemewahan hidup berupa wang ringgit, emas dan kedudukan. Kerana itu, mereka sanggup melakukan apa sahaja.

Persoalan tambahan, tidakkah mereka terfikir kesannya kepada bangsa dan juga negara? Tidakkah mereka tahu, perbuatan mengkhianati agama, bangsa dan negara adalah satu tindakan yang cukup hina. Tidakkah mereka tahu, perbuatan sedemikian tidak dapat dimaafkan? Seperti shamsiah fakih yang menjadi tali barut komunis.

Usahlah kita lihat contoh yang besar, mungkin kita tidak dapat memahami maksudnya. Cuba fikirkan dalam konteks yang lebih kecil, satu organisasi perniagaan keluarga. Tidak kira sama ada besar atau kecil. Jika salah seorang ahli keluarga dalam organisasi tersebut menjual maklumat kepada syarikat luar semua maklumat-maklumat penting sehinggakan  perniagaan organisasi menjadi semakin mundur atau mungkin juga akan bankrap.

Atau, cuba fikirkan pula contoh yang lain. Suami dan isteri. Kita semua tahu, hubungan antara suami dan isteri merupakan rahsia mereka berdua. Maknanya, orang lain tidak akan tahu. Jika, si isteri atau si suami menceritakan aib pasangan masing-masing kepada oraang lain. Tidakkah itu kita boleh golongkan dalam golongan mengkhianati pasangan masing-masing? Tidakkah itu satu perbuatan yang cukup hina? Tidakkah pasangan masing-masing kana merasa malu dan aib dengan orang ramai?

Dan sekarang, kita bangsa Melayu masih lagi tidak belajar daripada sejarah yang lepas. Sejarah telah terukir dengan pelbagai kejadian dan peristiwa buruk dan cukup tragis. Adakah mereka ingin mngukirnya sekali lagi? Adakah mereka ingin mengulangi sejarah yang sama yang akan menghancurkan agama, bangsa dan negara? orang-orangs ebegini sepatutnya kita hapuskan dari muka bumi ini. Bagi aku, itulah gunanya ISA yang dilaksanakan semasa zaman pemerintahan Tun Dr. Mahathir. ISA bukan satu bebanan sebaliknya satu rahmat dan keperluan selagi ia tidak disalahgunakan.

Sejarah mengatakan betapa bersusahpayahnya para patriotik negara dalam menuntut kebebasan dan kemerdekaan untuk negara. Sejarah mengatakan, patriotik negara akhirnya berjaya dalam tuntutan mereka tanpa menitikkan darah walau setitik. Walaupun semasa kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka dahulu banyak menitikkan darah, ramai wanita-wanita menjadi balu, ramai kanak-kanak bergelar yatim namun kemerdekaan diperolehi tanpa setitik darah pun yang gugur ke bumi.

Jadi janganlah kita sebagai anak-anak merdeka mengulangi sejarah hitam 500 tahun yang lalu. Usahlah menjadi tali barut kepada bangsa asing. Usahlah menjadi pengkhianat agama, bangsa dan juga negara. Janganlah kita ulangi peristiwa hitam yang pernah menyelubungi datuk nenek kita dahulu. Bersusah payah mereka memerdekakan negara. Jangan pula kita dengan senang menyerahkan semula kepada bangsa asing.

Fikir-fikirkan lah.....

Saturday, February 12, 2011

Demokrasi la sangat. Bleh blah la wei!!!

Wah!!, baca tajuk ja mesti ingat nak hentam kerajaan ni. Tapi sebelum sebarang anggapan dibuat, sila baca sehingga selesai dahulu.

Dalam beberapa hari ini, aku tidak menghasilkan entri atau memberi sebarang pendapat dalam mana-mana blog, sama ada blog pro kerajaan atau sebaliknya. Apa yang menarik perhatian aku ialah, berkenaan dengan salah satu sistem pemerintahan yang secara majoritinya diamalkan oleh setiap negara yang wujud di dunia. Dikatakan ia merupakan satu sistem pemerintahan yang cukup terbuka dan memberi peluang mana-mana piahak untuk memberi pandangan atau pun sebarang kritikan. Dengan kata lain, kebebasan untuk bersuara. Itulah demokrasi dalam bahasa yang paling mudah.

Dalam pemikiran kepala aku, masayarakat Melayu yang dilahirkan akhir 80-an dan awal 90-an cukup tidak beradab dan tidak berkualiti. Bukan kerana tidak mempunyai pendidikan, bukan kerana tidak mempunayi ilmu pengetahuan sebaliknya perangai masing-masing yang boleh dikatakan sebagai kurang ajar.

Mengapa aku melontarkan pendapat yang sedemikian? Adakah kerana aku dengki dengan mereka semua? Adakah kerana aku kuno dan mempunyai pemikiran yang kolot? Yang tidak maju?

Bagi aku, jawapannya cukup mudah sekali. Mereka tidak mempunyai satu pendirian yang tetap. Sebaliknyaterumbang ambing seperti ombak di laut. Kadang-kadang ke kiri, kadang-kadang ke kanan. Jarang-jarang sekali tenang. Dengan kata lain, mereka amat mudah dipengaruhi oleh pihak yang mempunyai agenda peribadi. Mereka sangat mudah dipengaruhi dan dipergunakan. Malah lebih senang lagi digunakan bahkan ada juga yang sanggup digunakan hanya kerana ditawarkan wang ringgit. Mungkin berpuluh ribu atau ratusan ribu.

Berbalik kepada demokrasi, aku dapati amat ramia remaja-remaja yang terikut dengan idea pembangkang yang mahukan apa yang terjadi di Tunisia dan Mesir turut terjadi di Malaysia. MEnggulingkan kerajaan yang ada sekarang dan membentuk kerajaan baru yang lebih "ADIL" katanya. Tidak tahulah seadil mana mereka nanti.

Di katakan bahawa demokrasi di Malaysia sudahtidak adil dan seolah-seolah lebih kepada autokrasi kerana sejak merdeka, Malaysia diperintahkan oleh satu kerajaan sahaja iaitu Parti Perikatan dan nama baru sekarang Barisan Nasional. Sudah 54 tahun. Disebabkan terlalu lama Barisan Nasional memerintah, pihak pembangkang menuduh dan memfitnah bermaca-macam perkara dan isu untuk menjatuhkan kerajaan yang memerintah sekarang namun tetap gagal hingga ke hari ini. Sebaliknya mereka yang merasa kegagalan itu apabila Perak yang diterajui mereka kembali jatuh ke Barisan Nasional. Mengapa? Kerana, wakil yang diamanahkan oleh rakyat tahu mereka hanya omong-omong kosong sahaja. Taktik yang mereka rancang untuk merebut ahli parlimen BN dengan menawarkan wang ringgit sebagai rasuah telah memakan diri. Akhirnya, Perak terlepas dari genggaman mereka.

Lebih menyedihkan, mereka menyalahkan pihak kerajaan kerana merasuah dan membeli ADUN mereka untuk menyertai BN. Kegagalan demi kegagalan menyebabkan mereka lebih kerap dan aktif melontarkan pelbagai fitnah. Dan yang terbaru adalah dengan menghasut rakyat supaya mendemontrasikan perarakan ( merusuh )seperti yang berlaku di Mesir dan Tunisia dengan tujuan untuk menjatuhkan kerajaan BN. Tidakkah mereka sedar betapa hina dan jijiknya tindakan mereka?

Apa tidak cukupkah Demokrasi di Malaysia? Adakah Singapura lebih Demokrasi berbanding Malaysia sehinggakan tidak ada parti pembangkang yang boleh bertanding dan melawan parti PAP? Itukah yang dikatakan Demokrasi oleh pembangkang sepeti anwar berahim? seperti nik aziz? Demokrasi kah singapura?

Atau samakah Demokrasi di Mesir dan Jordan dengan Malaysia? Hinggakan boleh dikatakan tidak wujud parti-parti pembangkang di Mesir dan Jordan?

Jika benar Malaysia sedemikian, sudah lama parti PAS di haramkan oleh kerajaaan BN. Sudah pasti tidak wujud parti KeADILan rakyat yang hanya tahu memecah belahkan orang Melayu. Parti yang hanya pandai melontarkan fitnah demi fitnah.

Atau akan wujudkan parti-parti seperti dap, mca, mic dan lain-lain jika benar Malaysia tidak mengamalkan demokrasi yang sebetul-betulnya. Wujudkah parti-parti tersebut?

Atau

berpeluangkah pas, adil, dap memerintah kelantan, selangor dan pulau pinang? Jika benar seperti fitnah yang dilontarkan bahawa kerajaan BN sama seperti presiden Mesir, aku pasti, sejak awal lagi hanya terdapat parti UMNO sahaja. Tidak akan ada parti komponen BN, tidak akan ada parti pas, adil, dap. Jangan harap untuk parti-parti ini wujud dan memerintah beberapa negeri sekarang.

Itukah yang dikatakan Demokrasi di Malaysia hanya di kuasai oleh kerajaan BN. Hanya menurut telunjuk kerajaan BN.

Bagi aku, HANYA ORANG BODOH NAK MAMPUS sahaja yang berfikir sebegitu.

Yang lebih BODOH NAK MAMPUS dan jijik lagi hina, mereka yang menghasut rakyat untuk bangun memberontak dan melakukan rusuhan seperti di Mesir agar kerajaan BN tumbang.

Dan yang aku rasa lagi-lagi BODOH NK MAMPUS ialah mereka-mereka yang seperti LEMBU dicucuk hidung yang diarah untuk berbuat seperti yang disarankan oleh parti pembangkang. Aku masih lagi berpegang kepada kata-kata Tun Dr. Mahathir, kerajaan yang menggantikan kerajaan yang sedia ada belum tentu lebih baik. Siapa yang tidak kenal Saddam HUssien? Seorang pemerintah Iraq yang dahulunya terkenal dengan diktatornya. Semua rakyat bergembira apabila pemerintahan Saddam HUssien digulingkan oleh tentera US. Pada pendapat mereka, Iraq akan lebih aman dan harmoni. Namun hakikatnya hidup mereka lebih sengsara berbanding dahulu. Setiap hari memikirkan akan keselamatan diri masing-masing. Nyawa mereka terancam setiap hari. Pergerakan mereka terhad, tiada kebebasan dalam semua segi. Akhirnya, mereka mengakui bahawa Saddam Hussien lebih baik. Jika masa boleh diundurkan, mereka mahu kembali kepada zaman pemerintahan kuku besi  Saddam Hussein. Itulah hakikatnya.

Usah diberikan contoh yang jauh-jauh, yang depan mata pun sudah cukup. Seperti dalam salah satu entri saya yang sebelum ini, bagaimana nasib rakyat di zaman PM kelima hinggakan terdapat desas desus mengatakan mahu mengembalikan Tun Dr. Mahathir menerajui kepimpinan negara.

Wahai Melayu yang bodoh lagi bangap!! Gunakanlah akal yang diberikan Ilahi. Fikir apa yang betul, apa yang silap. Jangan hanya menerima bulat-bulat apa yang diperkatakan. Tidak kira sama ada dari kerajaan BN mahupun PR.

Sunday, February 6, 2011

Melayu dahulu dan Melayu sekarang


Melayu, ada yang baik dan ada yang tidak baik. Begitu juga dengan penganut agama Islam. Seperti yang dinyatakan oleh Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, Iman itu adalah pengukur kualiti. Iman merupakan kayu pengukur dalam menentukan kualiti sebagai seorang Islam. Jadi, apa yang ingin aku sampaikan di sini ialah baik buruk seorang Islam bukan ditentukan kerana mereka adalah Islam tetapi ditentukan dengan tahap keimanan masing-masing.
Seorang Islam belum tentu bercakap benar tapi seorang Islam yang beriman sudah pasti akan bersikap jujur dan amanah. Bukan bertujuan memburukkan Islam tapi itu adalah hakikat. Kita Melayu, apabila lahir, terus beragama Islam. Itulah istimewanya kita. 


Namun, disebabkan mudahnya mendapat rahmat Islam menyebabkan kita tidak pandai untuk mengucap syukur. Disebabkan itu juga generasi sekarang mengaambil mudaah berkenaan dengan Islam  sehinggakan wujudnya ajaran-ajaran sesat. Mereka mengambil mudah dalam semua hal keaagamaan. Kita boleh golongkan golongan ini sebagai golongan Islam taapi tidak berkualiti. Disebabkan itulah, mereka mudah menerima pendapat dari mereka-mereka yang bukan Islam yang berlandaskan kepada hukum logik semata-mata dan kepuasan peribadi amnya.

 Hukum logik dek akal, jika seseorang itu dikatakan terlalu keagamaan, mereka akan dikatakan sebagai kuno. Tidak mengikut peredaran zaman semasa yang berteknologi tinggi. Jadi, mereka akan menubuhkan kumpulan-kumpulan masing-masing yang berdasarkan kepada keinginan dan kepuasan masing-masing. Sama ada betul berlandaskan kepada agama atau tidak, itu belakang punya cerita. Yang penting, logik berlandaskan keadaan semasa dan diterima ramai.


Contohnya semasa zaman pra kemerdekaan, tika itu telah wujud kaum tua dan kaum muda. Jadi sekarang, kaum apa pula yang ingin ditubuhkan? Kaum remaja? Kaum lelaki? Kaum perempuan? Salah satu bentuk perpecahan.


Perpecahan bukan sahaja baru berlaku sekarang. 1400 tahun yang lepas sememangnya telah berlaku. Begitu juga di zaman khalifah empat sahabat Rasulullah. Perpecehan telah mula berlaku semasa pemerintahan Khalifah Uthman dan Ali r.a. 


Jadi tidak hairanlah Melayu di Malaysia juga turut berpeceh ekoran mengikut pendapat dan cita-cita. Cuma yang membezakan perpecahan dahulu dan sekarang adalah kerana kepentingan peribadi pemerintah atau pun ahli-ahli parti politik.


Note : bagi aku, selagi aku di pihak yang benar, aku tidak takut untuk mengatakan sesuatu yang patut aku katakan.

Saturday, February 5, 2011

Inikah Islam kamu? Inikah iman kamu?


Sekadar satu andaian yang belum pastinya tepat. Dalam tiga hinga empat hari yang berlalu, aku hanya membaca entri-entri yang dipost oleh beberapa blogger tidak kira blogger PAS atau pun UMNO. Termasuk sekali blog yang tidak mempunyai kaitan dengan agenda politik.

Terdapat banyak perbezaan keterangan dan fakta yang diberikan oleh blogger-blogger dari Malaysia. Jika entri tersebut dikarang oleh blogger anti kerajaan atau dengan lebih tepatnya blogger pro-PAS dan PKR, entrinya tidak lain dan tidak bukan hanya lebih menumpu kepada agenda memburuk-burukkan kerajaan. Manakala jika entri tersebut dikarang oleh blogger pro kerajaan, maka ianya entri yang lebih memihak dan mempertahankan kerajaan.

Namun kita sebagai rakyat yang neutral, maknanya tidak memihak kepada mana-mana parti politik lebih menghasilkan entri dengan memberikan maklumat dan situasi semasa yang hanya mendapat sedikit maklumat dari kawan-kawan dan laman web asing.
Jadi, mana satu yang harus kita percayai memberikan maklumat yang tepat? Oleh yang demikian, aku lebih berpegang kepada pihak yang ketiga iaitu golongan blogger yang neutral tanpa agenda politik.

Sebentar tadi aku membaca entri yang dihasilkan oleh Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk NIk Aziz bin Nik Mat, jawapan kepada entri Tun Dr Mahathir bin Mohamad. Bagi aku, ia satu hujah dan debat yang positif. Masing-masing mempertahankan kewibawaan masing-masing.

Salah satu rangkap yang aku cukup gemar berbunyi sebegini :

Aku masih ingat lagi apa tindakan anwar ketika menjanjikan akan menawan Putrajaya pada 16 September yang lalu. Tidakkah tindakan mereka lebih kepada " mengajak " ahli-ahli parlimen BN untuk menyertai mereka dengan meletakkan wang ringgit sebagai habuan? Aku cukup konfius apabila mereka mengatakan sesuatu yang pada awalnya mereka lakukan. Ikutlah hangpa nak buat apa, asal jangan dipotong di ambil duit aku sudah.

Lagi satu petikan yang aku cukup gemar :
PAS merupakan parti yang lebih mementingkan Islam dan Iman. Itu yang ingin dijelaskan oleh Tuan Guru Datuk Haji Nik Aziz Bin Nik Mat. Oleh itu, pengikut-pengikut PAS semestinya seorang Islam yang berpegang kepada prisip Keislaman yang jitu atau dengan kata lain, seorang yang beriman. Jadi, kata-kata yang terkeluar dari mulut mereka seharusnya sopan santun dan berbudi bahasa selaras dengan kehendak Islam. Tidak mencerca orang sesuka hati walaupun orang tersebut bukan Islam seperti yang Tuan Guru Datuk Nik Aziz bin Nik Mat terhadap LKY. Berbudi bahasa, sopan santun, dan pekerti yang mulia.

Namun, bagaimana kita boleh golongkan orang yang seperti di bawah ini seorangyang beriman? Kita tahu, mereka merupakan pengikut PAS. Pengikut PAS yang cukup teguh. Pengikut PAS yang beramal dengan Islam dan Beriman.


Adakah kerana ingin menunjukkan yang diri mereka bersopan dan berbudi pekerti, mereka sekadar menaip B***T  sahaja. Kenapa tidak terus sahaja di taip B U R I T ? Bukankah itu yang kamu ingin sampaikan? Inikah yang dikatakan beriman? Inikah yang dikatakan Islam?

Bagaimana yang dikata Islam? Bagaimana yang dikatakan berimah? Adakah seperti komen di atas? Mencarut, maki hamun. Begitukah caranya? Atau beginikah caranya?

Mana lebih yang dikatakan Islamnya?  Jika seperti yang di atas, maka aku yakin, aku tidak akan pernah sama sekali menyokongnya. Aku sama sekali tidak akan memberikan undi kepada PAS mahupun PKR. Biarlah aku bazirkan 1 undi milik aku untuk BN. Jahat-jahat UMNO, aku sudah tahu tapi jahat-jahat PAS dan PKR, aku belum tahu. 

" Its better be a friends with the devil you know then a person you never know before. "

 Jadi apa yang kita mahukan sebenarnya? UMNO-BN yang kita katakan sebagai penghisab darah rakyat. Menyusahkan rakyat. membuat rakyat hidup semakin derita. Atau PAS-PKR yang dikatakan boleh membawa perubahan kepada rakyat. Yang akan memberikan kesenangan untuk rakyat-rakyat.

Benar kata orang tua-tua, apabila orang tidak suka dan tidak mahu lagi. Walaupun kita tunjukkan 1000 kebaikan, mereka tetap akan nampak yang 1 keburukan. Bahkan keburukan yang 1 tu lebih besar dari 1000 kebaikan. Sudah menjadi lumrah alam sedemikian. Walau sebaik mana kamu, semulia mana kamu, seikhlas mana kamu berbuat kebaikan terhadap seseorang, jika kamu sudah tidak disukai, kau akan tetap tidak disukai.

Bila mereka akan sedar?
Senang sahaja, apabila kamu digantikan dengan apa yang mereka suka. Namun, apa yang menggantikan kamu itu tidak menunjukkan sesuatu yang diharapkan. Bahkan mereka lebih teruk lagi melayani mereka. Tika itu mereka akan menyesal. Tika itulah mereka akan sedar akan kebaikan yang kamu lakukan terhadap mereka dahulu. Tika itu, jika terdesak mereka akan bertindak seperti mana rakyat Mesir bertindak sekarang. Itulah yang akan terjadi.

Seperti mana yang berlaku ketika pemerintahan Tun Dr. Mahathir dahulu. Betapa ramai yang tidak sukakan beliau. Betapa ramai yang bencikan beliau. Betapa ramai yang mahukan beliau berundur. Tika beliau mengumumkan kenyataan semasa perhimpunan agung UMNO hasrat untuk bersara, apa reaksi rakyat? Mereka sangat sukakannya. Mereka bersyukur Tun Dr. Mahathir berundur. Bagi mereka, satu beban telah dihapuskan. Sokongan pengunduran beliau ditunjukkan semasa PRU-11. Mereka memberikan sokongan yang jitu terhadap kepimpinan pak lah.Hinggakan Kelantan terpaksa menubuhkan kerajaan campuran kerana UMNO-BN hampir-hampir menawan Kelantan.

Panas tidak sampai ke petang sebaliknya hujan di tengah hari. Itulah yang sebenarnya berlaku. Tidak pernah dalam sejarah harga petrol meningkat melebihi RM1 dalam satu masa. Dan tika inilah mereka baru teringatkan kebaikan Tun Dr. Mahathtir yang tidak pernah menaikkan harga petrol sedemikian tinggi. Hinggakan terdapat ura-ura yang mahu mengembalikan Tun sebagai perdana menteri malaysia kembali. Inilah orang Islam Melayu di Malaysia.


Note : Orang Islam Melayu hanya pandai cakap sahaja. Cakap lembut gigi dari lidah. Tapi habuk pun tadak!!! 

Thursday, February 3, 2011

Satu andaian. mungkin?

Bila kita akan mati dan di mana kita akan di kebumikan, adalah suratan yang telah ditetapkan oleh Ilahi. Kita tidak tahu bila kita akan mati, dan kita tidak tahu bagaimana caranya kita akan mati, dan kita juga tidak tahu di bumi mana kita akan di kebumikan. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui. Kita manusia biasa, manusia yang amat lemah tidak dapat menentukan sampai bila kita akan hidup. Kita mungkin membuat perkiraan di mana kita ingin di kebumikan.

Jadi, sekadar satu andaian. Bukan perkara yang serius. Sekadar andaian dan tidak lebih dari itu.
Andaikan bahawa, PRU ke13 nanti, ditakdirkan BN akan kalah. Kerana pada perkiraan saya dan pendapat-pendapat yang saya perolehi dari " kawan-kawan " yang tertentu, Negeri seperti Selangor, Pulau Pinang dan Kedah amat sukar untuk ditawan kembali. Mungkin kita tidak mengakuinya kerana pada pandangan kita, PKR, PAS, dan DAP sudah tidak diterima oleh rakyat. Namun adakah kita pasti? Tahukah kita bahawa penyokong-penyokong tegar mereka seramai mana? Sedikitkah? Yang kita tahu, pemimpin-pemimpin tertinggi mereka keluar seorang demi seorang. Tidak kamu semua terfikir bahawa itu hanya sekadar lakonan politik semata-mata?

Masuk dan keluar dari mana-mana parti amat senang. Jadi, percayakah kamu semua yang keluar dari PKR dan PAS itu betul-betul menolak mereka atau hanya sekadar lakonan? Ini hanya satu andaian sahaja. Bukannya menuduh mereka sedemikian rupa.
Contohnya, zaid ibrahim. Berapa banyak parti yang dia ingin masuk dan berapa banyak parti yang dia ingin keluar..Adakah orang sebegini boleh dipercayai akan menyokong kita apabila mereka memihak kepada kita? Belum tentu la bro!!

Okay, berbalik kepada tajuk asal. Selain tiga negeri tersebut, negeri-negeri yang berada dalam senarai terlepas dari genggaman BN ialah Perlis, Perak, Melaka dan Negeri Sembilan. Empat negeri terbabit dijangka akan dimenangi oleh pihak pembangkang iaitu Perlis dan Perak oleh PAS dan Melaka dengan Negeri Sembilan oleh DAP dan PKR. 

Soalnya mengapa?
Sifirnya cukup ringkas. Perkara sensitif adalah kenaikan harga barang-barang makanan. Sekarang sudah kedengaran bahawa harga-harga barangan makanan seperti susu, tepung akan mengalami kenaikan harga selepas Chinese New Year. Ini adalah perkara sensitif. Dengan kenaikan harga barang tanpa diimbangi kenaikan gaji dan upah. Sudah pasti akan membebankan rakyat. Jadi modal ini digunakan semaksimum mungkin oleh pembangkang unutk menawan hati rakyat terutamanya di kampung-kampung dan luar bandar.

Jadi, program 100 hari yang diumumkan oleh anwar ibrahim cukup tepat.

Jika ini yang akan terjadi, cita-cita anwar untuk menakluk Putrajaya akan berhasil. Dan pastinya anwar akan menjadi perdana menteti. Dan seperti yang dijanjikan oleh anwar, timbalannya akan di isi oleh wakil dari kaum cina.

Dengan anwar sebagai perdana menteri dan wakil kaum cina sebagai timbalan perdana menteri sudah cukup untuk kita bayangkan apa nasib yang bakal kita hadapi.

Okay!! Ini hanya satu gurauan dan juga andaian. Adakah kita yakin anwar akan menjadi perdana menteri penuh untuk satu penggal? Dan jika ditakdirkan umur anwar tidak "sepanjang" yang diimpikan. Sudah pasti wakil kaum cina yang menjadi timbalan perdana menteri akan menjadi perdana menteri bukan?




nota : Cuba kita bayangkan apa yang akan terjadi seterusnya.......renungkan dan fikirkan.

peringatan : Hanya sekadar andaian sahaja.

Tuesday, February 1, 2011

Kamu ja baik..aku ja yang salah

Cuba banyangkan...Apabila kita mempunyai persepsi bahawa pendapat dan tindakan kita sahaja yang betul manakala apa sahaja pendapat dan pandangan orang lain dan semua tindakan mereka dianggap tidak betul. Maka teruk lah.

Dan itulah yang berlaku sekarang dalam arena politik negara. Tidak kira sama ada BN, Pas, PKR, DAP atau apa saja. Hanya mereka sahaja yang betul, hanya mereka sahaja yang tepat dan baik. Apa sahaja pendapat orang lain, apa sahaja pandangan orang lain, apa sahaja tindakan orang lain. Semuanya tidak betul. Sana salah, sini salah.

Apa sahaja yang orang lain buat, tindakan mereka hanya memerhati dan mencari di mana salah, sdi aman silap. Seterusnya mulalah menghentam sana hentam sini. Kutuk sana, kutuk sini. Cerca sana, cerca sini. Namun apa hasilnya? Tin kosong jugak kan?


Cuba la belajar menerima dan berterima kasih. Jika malas mengungkap terima kasih pun. Diam sudah la.


Lagi satu, cubala belajar menerima pendapat orang lain. Jangan terus ditolak mentah-mentah. Yaang mana baik, kita ambik. Yang mana tidak baik. Tinggalkan jauh-jauh. Bukan payah pon kan?
 

My Word is My Thinking © 2011. Design By: Admin